søndag den 23. april 2017

Blåtræ farvebadet

Jeg fik jo lavet et stort farvebad med blåtræ til min silkekjole, og så dukkede der et par mindre projekter op undervejs som også ville i bad. Inden de kom så langt blev de bejdset i et par timer i et bad med Alun. Først varmede jeg alun op i en gryde med et lag vand

Jeg brugte ca 50 gram alun, og da det var opløst fyldte jeg gryden op med vand og varmede det yderligere op. Normalt putter man tekstilerne i gryden med det samme, men jeg var lidt nervøs for at opvarme silken for meget så jeg hældte den ca 8 grader varme væske i en balje og tilføjede et par ekstra liter van direkte fra hanen, inden tekstilerne kom heri. Man skal regne med ca 3 liter vand per 100 gram tekstil. I bejdsen røg - ud over kjolen  - lavede min datter og jeg begge et shibori projekt på silke:

   Og vi tog en af datterens t-shirt som havde fået nogle farvepletter med for at se om farverne ville gøre noget ved viskose - og for at se om t-shirten kunne få et nyt liv, selvfølgelig.
I alunbadet:
og i farvebadet












De små projekter kom ud af farvebade efter ca 2 timer

 Utroligt hvad et par ispinde og en stak elastikker kan gøre;0) Og t-shirten lever nu helt op til teksten
Kjolen fik i alt 5 timer i baden før min tålmodighed slap op

Så skal den bare lige stryges og så må vi se hvornår jeg kan finde lejlighed til at bruge den igen.
Alt i alt en vellykket dag - det kan anbefales som et weekendprojekt sammen med familie eller en god veninde


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Før, efter og nogen indimellem.

Jeg indtog i dag Holmeå Kunstforenings lokaler i Hovborg, for at holde generalprøve på fremtidige workshops. Jeg var lidt sent ude med at ...